Institutul de Științe ale Educației lansează în dezbatere publică propunerile de plan-cadru pentru clasele V-VIII
Raport preliminar de analiza a rezultatelor procesului de consultare publica privind noul plan cadru pentru gimnaziu
Raportul preliminar a fost realizat în perioada 25 ianuarie – 02 februarie și prezintă o sinteză a celor mai importante propuneri colectate în procesul de consultare publică privind variantele de plan-cadru pentru clasele V-VIII, lansate în dezbatere publică de Institutul de Științe ale Educației.
Raportul cuprinde atât rezultatele consultării publice realizate in mediului online, cât și propunerile și recomandările primite din partea inspectoratelor școlare județene, ca urmare a dezbaterilor organizate la nivel local/județean. De asemenea, raportul conține și o sinteză a numeroaselor memorii, puncte de vedere și luări de poziție transmise către Institutul de Științe ale Educației în această perioadă de asociații profesionale, organizații ale societății civile sau alți actori interesați.
În prezent echipa ISE lucrează la o versiune consolidată a acestui raport, ce va oferi o analiză de detaliu a tuturor acestor rezultate și va formula o serie mai cuprinzătoare de concluzii și recomandări.
Raportul poate fi descarcat aici: Raport preliminar – consultare publica_plan_cadru
Argument
Elevii din clasele V-VIII studiază, în prezent, după planuri-cadru promovate acum aproape 15 ani (Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001). Procesul de inovare curriculară inițiat după adoptarea LEN nr. 1/2011 s-a concretizat până acum în noi planuri cadru și noi programe școlare în învățământul primar. Elevii aflați acum în clasa a III-a reprezintă prima generație care urmează un nou curriculum. Pentru ca acest proces să continue, este important să fie promovate noi planuri-cadru în învățământul gimnazial și liceal, în acord cu finalitățile stabilite de LEN nr. 1/2011 (competențele cheie). Acestea vor permite dezvoltarea unor noi programe școlare pentru aceste niveluri de învățământ și, ulterior, organizarea de licitații pentru noi manuale școlare. De asemenea, de acest proces depind măsurile viitoare de pregătire inițială și continuă a cadrelor didactice în aplicarea noului curriculum (abilitare curriculară).
Procesul de elaborare a planului cadru pentru gimnaziu
Procesul de elaborare a propunerilor de planuri cadru pentru gimnaziu s-a fundamentat pe un set de repere şi principii de dezvoltare curriculară și pe un profil de formare al absolventului promovate în documentul de politici „Repere pentru proiectarea şi actualizarea curriculumului naţional”. Acest document elaborat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a fost supus dezbaterii publice în perioada august-septembrie 2015. De asemenea, propunerile privind numărul de ore minim/maxim al planului-cadru pentru gimnaziu au fost orientate și de cel mai recent studiu Eurydice privind timpul scolar, care arată că România are în prezent un timp de studiu apropiat de media europeană.
În raport cu planul-cadru actual, variantele de plan-cadru supuse consultării prezintă o serie de noutăți, printre care, cele mai importante sunt:
- facilitarea dezvoltării integrate a competenţelor cheie prin introducerea în structura planului-cadru a unor opţionale integrate la nivelul mai multor arii curriculare;
- încurajarea unei oferte diversificate care să răspundă, în mai mare măsură, nevoilor şi intereselor elevilor prin plasarea opţionalelor la nivelul fiecărei arii curriculare;
- promovarea competenţelor digitale în gimnaziu prin introducerea disciplinei TIC în trunchiul comun (conform prevederilor LEN 1/2011, cu modificările și completările ulterioare), promovare orientată spre utilizarea responsabilă, sigură şi creativă a resurselor şi mediilor sociale digitale;
- dezvoltarea competenţelor civice ale elevilor, prin asigurarea continuităţii studiului unor discipline relevante pe întreg parcursul gimnaziului (Educaţie pentru drepturile copilului, Educaţie interculturală, Educaţie pentru cetăţenie democratică, Educaţie economică).
- promovarea prin studiul disciplinei Orientare și consiliere a competențelor care susțin managementul vieții personale, alegerea traseului educațional și planurile viitoare de carieră (inclusiv competențele de a învăța să înveți și antreprenoriat).
Într-o analiză comparativă succintă, cele 3 variante de plan-cadru supuse consultării, prezintă o serie de elemente comune, dar şi accente diferite.
Planul-cadru finalizat în urma dezbaterii va constitui referinţa pentru realizarea planurilor-cadru pentru învăţământul în limbile minorităţilor naţionale, pentru învăţământul integrat de artă, precum şi pentru învăţământul integrat sportiv.
Invitație de participare la dezbaterea publică privind planul-cadru pentru gimnaziu
Participarea unor actori cât mai diverși la procesul de consultare publică privind cele 3 variante de propuneri de plan-cadru pentru învățământul gimnazial este foarte importantă pentru luarea unei decizii privind forma finală a planului cadru. De aceea, vă invităm să analizați cele 3 propuneri de plan cadru pentru gimnaziu și să ne oferiți feedbackul dvs. prin completarea unui chestionar online accesibil la adresa de mai jos:
https://www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru
Pentru a răspunde la întrebările chestionarului este important să fi parcurs cu atenție cele 3 variante de planuri cadru pentru gimnaziu supuse dezbaterii.
Cele trei variante de plan-cadru au fost analizate şi din perspectiva unor criterii de evaluare. În procesul de dezbatere publică recomandăm utilizarea acestui instrument pentru analizarea comparativă a variantelor şi formularea de recomandări.
Vă asigurăm că opiniile, comentariile și sugestiile dvs. vor sprijini în mod esențial luarea unei decizii privind planul-cadru supus dezbaterii. De aceea, vă rugam să bifați opțiunile care se potrivesc cel mai bine opiniei dvs. și să oferiți argumentele și sugestiile dumneavoastră în spațiile deschise din acest chestionar.
Va mulțumim pentru contribuția dvs. constructivă la procesul de consultare publică!
Calendarul dezbaterii publice
- 23 decembrie 2015 – 23 ianuarie 2016 – punerea proiectelor de planuri-cadru în dezbatere publică
- 22 decembrie 2015 – 22 ianuarie 2016 – consultare online; colectarea datelor prin intermediul chestionarului online
- 4-22 ianuarie 2016 – dezbateri faţă în faţă la nivel județean; colectarea feed-backului în urma dezbaterilor faţă în faţă
- 23 ianuarie – 7 februarie 2016 – analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru
- 8-10 februarie 2016 – validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare; avizarea de către ISE
Documente suport pentru procesul de consultare publică
- INTRODUCERE: Planul-cadru de învățământ – dincolo de tabele și cifre
- Document de politici curriculare – versiune de lucru decembrie 2015
- Profilul de formare al absolventului
- Rezultatele procesului de consultare asupra documentului de politici curriculare
- Metodologiei de elaborare a curriculumului naţional adoptată prin OMEN nr. 3593/18.06.2014
- Activităţi de dezvoltare a planurilor cadru
- Propuneri de plan-cadru pentru gimnaziu
- Planul-cadru actual pentru clasele V-VIII
- Analiză comparativă a celor 3 variante de plan-cadru supuse consultării
- Criterii de evaluare a planurilor cadru
- Studiu Eurydice_timpul de instruire