Raport Back to School 2020-2021
Tema începerii noului an școlar se află pe agenda publică din România, suscitând îngrijorări și controverse. Contextul aparte cu care se confruntă fiecare stat, generat de pandemia COVID-19, impune luarea unor măsuri speciale de politici, bazate și pe date de cercetare.
Sondajul de opinie Back to School Post-COVID, realizat în rândul părinților, ca actori educaționali importanți, prezintă opiniile și așteptările acestora cu privire la organizarea procesului educațional în anul școlar 2020-2021, principalele dificultăți cu care se confruntă ei și copiii lor, încrederea în instituții, dar și alte aspecte relevante, pe care sistemul de educație trebuie să le aibă în vedere.
Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație aduce mulțumiri agenției MKOR pentru responsabilitatea socială de care a dat dovadă, pentru inițiativa și implicarea pro bono în realizarea acestui sondaj de opinie cu privire la începerea noului an școlar, important pentru fundamentarea deciziilor de politică publică în domeniul educației.
Parteneriatul public-privat pentru realizarea studiilor de interes pentru sistemul de educație, dar și pentru opinia publică în general, aduce valoare adăugată acestora, fiecare entitate contribuind cu propria experiență, abordare și competență.
Comunicat de presă – Back to School post COVID-19_UCE_CNPEE
- Peste jumătate (55%) dintre părinții elevilor români doresc revenirea la cursurile față în față, acordând cel mai crescut nivel de încredere acestui scenariu (4.6 puncte din 7)
- Aproape o treime (31%) dintre părinți optează pentru cursurile mixte, acasă și la școală, cu un grad moderat de încredere (3.6 din 7)
- Doar 14% dintre părinți optează pentru cursuri exclusiv la distanță, această variantă având cel mai scăzut scor de încredere (2.7 din 7)
Pentru revenirea la cursuri în această toamnă, majoritatea părinților români preferă scenariul cursurilor față în față, pe care îl consideră cel mai potrivit, chiar dacă se arată îngrijorați pentru sănătatea copiilor lor.
Mai exact, 55% dintre părinții care au răspuns studiului realizat de agenția de cercetare MKOR Consulting, în parteneriat cu Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, preferă revenirea fizică a elevilor în clase, din 14 septembrie. Cursurile față în față sunt preferate mai ales în cazul preșcolarilor și elevilor de liceu.
Părinții consideră că desfășurarea cursurilor față în față este relativ adecvată pentru copiii lor (4,6 puncte din 7) și, chiar dacă se arată precauți în privința acestei opțiuni, o consideră cea mai adecvată, în comparație cu varianta mixtă sau cea la distanță.
Principala îngrijorare a părinților se leagă de neatenția copiilor față de regulile de distanțare fizică și igienă (mai mult de 6 din 10 părinți), dar și de faptul că unii părinți și-ar putea trimite copiii la școală, chiar dacă prezintă simptome.
Pe locul al doilea în opțiunile părinților se află varianta mixtă, în care copiii alternează învățarea la distanță cu școala tradițională. Această variantă este preferată de aproape o treime (31%) dintre părinți, în special pentru elevii din ciclurile gimnazial și liceal, precum și pentru cei care locuiesc în orașele mari și foarte mari ale țării.
Părinții consideră cursurile mixte mai puțin potrivite pentru copiii lor, comparativ cu cele față în față (3,6 puncte din 7).
Cursurile la distanță sunt cel mai puțin agreate de părinți, în condițiile în care încrederea în capacitatea școlilor de a oferi un act educațional de calitate la distanță este scăzută.
Astfel, doar 14% dintre părinți aderă la cea de-a treia variantă de desfășurare a cursurilor în noul an școlar, respectiv continuarea cursurilor exclusiv online, așa cum s-a întâmplat în timpul stării de urgență.
Conform opiniei părinților, această variantă este și cea mai puțin adecvată pentru copiii lor (2.7 puncte din 7). Părinții elevilor de gimnaziu și din clasele mai mici tind totuși să accepte mai bine această formă de desfășurare a școlii, comparativ cu cei din clasele de liceu.
Grijile părinților sunt centrate pe felul în care sunt afectați copiii, din cauza lipsei socializării (65% dintre părinți), a timpului prelungit petrecut în fața calculatorului (58%), dar și de calitatea slabă a învățării. Aceasta este reflectată în dificultatea asimilării informațiilor predate în cadrul cursurilor la distanță (62%) ori de faptul că elevilor le lipsește concentrarea (54%), neavând un program clar și o anumită rutină de învățare (52%).
Studiul complet poate fi accesat gratuit aici: www.ise.ro/back-to-school-post-covid
Specificații metodologice
Studiul a fost realizat în perioada 26 iulie – 3 august 2020, de către MKOR Consulting în parteneriat cu Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, pe un eșantion de 1067 de respondenți, reprezentativ pentru populația părinților care au cel puțin un copil înregistrat în sistemul educațional din România în anul școlar 2020-2021, după ciclul de învățământ al copilului, mediul de rezidență (rural – urban) și distribuție geografică (regiuni de dezvoltare).
Despre MKOR Consulting
MKOR Consulting (https://mkor.ro) este o agenție de cercetare de piață inovativă, care combină experiența practică în afaceri, know-how-ul la nivel MBA și expertiza de top pentru a oferi o înțelegere aprofundată a mediului de business. În activitatea sa, MKOR Consulting acoperă toate tipurile de cercetare și oferă o flexibilitate crescută clienților săi, cu scopul înțelegerii și livrării celor mai detaliate perspective asupra pieței.
MKOR Consulting dezvoltă o serie de proiecte de cercetare proprii, pe care vă invităm să le parcurgeți în mod gratuit pe site-ul agenției:
https://mkor.ro/studii-piata-proprii/
Despre Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație
Unitatea de Cercetare în Educație (UCE) din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), se organizează și funcționează ca structură de cercetare-dezvoltare în domeniul educaţiei, ce își desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile legale privind cercetarea științifică.
Scopul UCE îl constituie fundamentarea politicilor și practicilor educaționale, pe baza cercetării științifice, în concordanță cu provocările de la nivel național și european.
Pentru realizarea scopului și atribuțiilor sale, UCE desfășoară activități precum dezvoltarea de parteneriate cu alte instituții publice, cu organizații neguvernamentale, agenți economici și alte persoane interesate, promovează / diseminează rezultatele studiilor și cercetărilor realizate, precum și ale programelor și proiectelor naționale și internaționale implementate.
Studiile, proiectele și activitățile Unității de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație pot fi vizualizate la adresa: www.ise.ro
Contacte presă:
Din partea MKOR Consulting
Corina Cimpoca, MBA
Consultant Senior, Fondator
0728.853.359
corina@mkor.ro
Din partea Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul CNPEE
Alina Crăciunescu
Cercetător științific III
0722.216.712
alina.craciunescu@ise.ro
Din partea Ministerului Educației
Cristian Tănase
Consilier ministru / Purtător de cuvânt
0722.733.435