Perioada de derulare: ian 2015 – dec 2016
Incepând cu anul 2012 a început proiectarea şi implementarea unui nou curiculum pentru învăţământul primar care a adus două schimbări majore în sistem: introducerea clasei pregătitoare şi orientarea curriculumului spre formarea competenţelor cheie conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011.
Membrii laboratorului au participat la dezvoltarea noului curriculum şi la o serie de întâlniri cu profesorii şi cu reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale pentru a discuta inovaţiile implicate. Pe parcursul celei de-a doua jumătăţi a anului 2014 au fost făcute solicitări pentru sprijinirea efortului de implementare a noului curriculum. In acest context, s-a conturat ideea dezvoltării unui ghid pentru profesor care să ofere clarificări conceptuale şi metodologice, precum şi o suită de exemple uşor de aplicat la clasă. Echipa de cercetare a laboratorului îşi asumă input pentru toate disciplinele din curriculum cu excepţia limbilor şi literaturilor materne, a religiei şi a dezvoltării personale.
Obiective
- Oferirea unui suport pentru profesorii care aplică noile programe prin proiectarea unor demersuri care să structureze competenţele vizate de curriculum şi competenţele cheie.
- Centrarea pe elev, pe nevoile elevului si pe formarea de noi nevoi în era tehnologiilor mobile, în implementarea noului curriculum
Metodologie
– Dezvoltarea unui material suport pe baza următoarelor repere:
- Comparaţie între curriculumul anterior şi curriculumul din 2012-2013-2014
- Competenţele cheie din perspectiva demersului didactic în cadrul unei discipline
- Formatul de proiectare didactică – proiect de unitate de învăţare , planificare calendaristică pe baza unităţilor de învăţare
– Exemple de UI. Exemple de activităţi, activităţi tip proiect
– Un chestionar pentru consultare ref. la utilitatea ghidului şi la alte nevoi de exemplificare
Activităţile proiectului
Activitatea nr. 1: identificarea problemelor de receptare a noului curriculum pe baza rezultatelor consultării din toamna 2014 şi căutarea unor soluţii
Activitatea nr. 2: elaborarea unor exemple de activităţi de învăţare pentru diversele discipline implicate
Activitatea nr.3: structurarea unui ghid care să ofere clarificări conceptuale şi metodologice pentru aplicarea noului curriculum precum şi un registru de exemple de activităţi pentru învăţământ primar (clasa pregătitoare – a IV-a.
Rezultate şi produse ale proiectului
Exemple de activităţi de învăţare pentru clasa a III-a publicate pe site-ul ISE.
Echipa proiectului:
Ligia Sarivan – cs I, dr. |
Aniela Mancaş, asistent cerc., drd |
Cristian Pomohaci, cs III, dr |
Gina Barac, cs III |
Carmen Bostan, cs II, dr. |
Angela Teşileanu, cs III |
Laura Căpiţă, cs II, dr. |
Ioana Constantin, asistent cerc., drd |
Bogdan Vodă, cs III, dr. |
Petrică Dragomir, cs III |